Accessibility Tools

Skip to main content

Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Συχνές Ερωτήσεις από παρόχους Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών

Συχνές Ερωτήσεις από παρόχους Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών

Πριν υποβάλλετε κάποιο ερώτημα μπορείτε να ελέγξετε την παρακάτω λίστα με κάποιες ενδεικτικές συχνές ερωτήσεις. Ίσως το ερώτημά σας να έχει ήδη απαντηθεί.


Εδώ μπορείτε να βρείτε απαντήσεις σε ερωτήσεις που αφορούν στους Παρόχους Υπηρεσιών Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών.

Ποιες είναι οι κυριότερες περιπτώσεις στις οποίες οφείλουν οι πάροχοι να αναφέρονται εγγράφως στην ΑΔΑΕ για θέματα της αρμοδιότητάς τους;

  • Οι  πάροχοι που λειτουργούν υπό καθεστώς Γενικής Άδειας, όπως αυτό καθορίζεται από την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία οφείλουν να δηλώσουν στην ΑΔΑΕ, με υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου τους, τα στοιχεία που αναφέρονται στον Κανονισμό για τη Διασφάλιση του Απορρήτου των Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (παρ. 11.1 του Άρθρου 11 της Απόφασης ΑΔΑΕ 304/2025, ΦΕΚ 4268/B/07.08.2025), ήτοι: α. τις δραστηριότητες για τις οποίες έχουν υποβάλει Δήλωση Καταχώρησης στην ΕΕΤΤ για τη λειτουργία υπό καθεστώς Γενικής Αδείας, β. εάν ασκούν εν τοις πράγμασι τις δραστηριότητες για τις οποίες έχουν υποβάλει Δήλωση Καταχώρησης στην ΕΕΤΤ, περιγράφοντας αναλυτικά τις ασκούμενες δραστηριότητες και τα είδη των ΠΕΣ για την άσκηση αυτών των δραστηριοτήτων, γ. εάν δεν ασκούν εν τοις πράγμασι τις δραστηριότητες για τις οποίες έχουν υποβάλει Δήλωση Καταχώρησης στην ΕΕΤΤ, επισημαίνοντας εάν τις έχουν ασκήσει στο παρελθόν και για ποιο χρονικό διάστημα, δ. τα στοιχεία του Υπεύθυνου Ασφάλειας Δικτύων και Υπηρεσιών, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην παρ. 3.3.2 του άρθρου 3 του Κανονισμού.
  • Οι πάροχοι που λειτουργούν υπό καθεστώς Γενικής Άδειας οφείλουν να ενημερώνουν αμελλητί την ΑΔΑΕ σε περίπτωση που επέλθει οποιαδήποτε μεταβολή ως προς τις δηλωθείσες δραστηριότητες που ασκούν εν τοις πράγμασι, ανεξαρτήτως της υποβολής αντίστοιχης Δήλωσης Καταχώρησης στην ΕΕΤΤ καθώς και στην περίπτωση που επέλθει μεταβολή στην εταιρική μορφή, στην επωνυμία και την έδρα τους (παρ. 11.3 του Άρθρου 11 της Απόφασης ΑΔΑΕ 304/2025, ΦΕΚ 4268/B/07.08.2025).
  • Ειδικότερα, οι πάροχοι δικτύων ή υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Ν. 3674/2008, όπως ισχύει, έχουν επιπλέον την υποχρέωση να υποβάλλουν στην ΑΔΑΕ προς έγκριση την Πολιτική Ασφάλειας Δικτύων και Υπηρεσιών, στην ελληνική γλώσσα, καθώς και κάθε αναθεώρηση αυτής (παρ. 12.2 του Άρθρου 12 της Απόφασης ΑΔΑΕ 304/2025, ΦΕΚ 4268/B/07.08.2025).
  • Οι πάροχοι δικτύων ή υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών οφείλουν να ενημερώνουν την ΑΔΑΕ σε κάθε περίπτωση που προβλέπεται ενημέρωση της Αρχής σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αναφορικά με περιστατικά παραβίασης του απορρήτου επικοινωνιών ή παραβιάσεις δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (άρθρο 8 του Ν. 3674/2008, άρθρο 12 του Ν. 3471/2006).
    Οι πάροχοι κοινοποιούν τα περιστατικά ασφάλειας που σχετίζονται με πιθανή παραβίαση του απορρήτου ηλεκτρονικών επικοινωνιών στην ΑΔΑΕ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό για τη Διασφάλιση του Απορρήτου των Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (παρ. 7.2 του Άρθρου 7 της Απόφασης ΑΔΑΕ 304/2025, ΦΕΚ 4268/B/07.08.2025).
    Επιπρόσθετα, οι πάροχοι ενημερώνουν αμελλητί την ΑΔΑΕ για κάθε περιστατικό καταστροφικής βλάβης δικτύου ή ανωτέρας βίας, το οποίο οδηγεί σε διακοπή παροχής φωνητικών υπηρεσιών και υπηρεσιών πρόσβασης στο διαδίκτυο προς τους συνδρομητές του (Άρθρο 8 της ΚΥΑ υπ' αρ. ΥΠ 1440/2023, ΦΕΚ 7575/Β/31.12.2023).
  • Για τις κλήσεις έκτακτης ανάγκης, οι πάροχοι, εντός του πρώτου τριμήνου εκάστου ημερολογιακού έτους, οφείλουν να υποβάλλουν στην ΑΔΑΕ Ετήσια Έκθεση, η οποία αφορά στο προηγούμενο έτος, με στοιχεία που αφορούν στην επεξεργασία δεδομένων θέσης και την εξουδετέρωση της δυνατότητας μη αναγραφής της καλούσας γραμμής και τη διασφάλιση του απορρήτου της συγκεκριμένης διαδικασίας. Το ελάχιστο περιεχόμενο της Ετήσιας Έκθεσης ορίζεται στην παρ. 4 του Άρθρου 6 της υπ’ αριθμ. 2002/2008 Πράξης της ΑΔΑΕ για την επεξεργασία κλήσεων έκτακτης ανάγκης για την παροχή πληροφοριών στους αρμόδιους για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης φορείς (ΦΕΚ 1898/Β/17.09.2008).
  • Επιπλέον, οι πάροχοι, εντός του πρώτου τριμήνου εκάστου ημερολογιακού έτους, οφείλουν να υποβάλλουν στην ΑΔΑΕ Ετήσια Έκθεση, η οποία αφορά στο προηγούμενο έτος, με στοιχεία που σχετίζονται με τη διεκπεραίωση αιτήσεων για τον εντοπισμό κακόβουλων ή ενοχλητικών κλήσεων και τη διασφάλιση του απορρήτου της συγκεκριμένης διαδικασίας. Το ελάχιστο περιεχόμενο της Ετήσιας Έκθεσης ορίζεται στην παρ. 5 του Άρθρου 6 της υπ’ αριθμ. 2322/2006 Πράξης της ΑΔΑΕ  για την εξουδετέρωση της δυνατότητας μη αναγραφής της καλούσας γραμμής για τον εντοπισμό κακόβουλων ή ενοχλητικών κλήσεων (ΦΕΚ 1853/Β/21.12.2006), όπως ισχύει.
  • Αναφορικά με τη διαδικασία άρσης του απορρήτου, ο πάροχος οφείλει να ενημερώσει την ΑΔΑΕ για οποιοδήποτε έκτακτο περιστατικό ή πρόβλημα που τυχόν εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης μιας διάταξης που του έχει αποσταλεί (παρ.5 του Άρθρου 8 του Π.Δ. 47/2005, ΦΕΚ 64/Α/10.03.2005).
    Τέλος, το πρώτο δεκαήμερο κάθε τετραμήνου υποβάλλεται στον Πρόεδρο της ΑΔΑΕ δήλωση από τον πάροχο, στην οποία αναφέρονται οι διατάξεις και τα βουλεύματα για την άρση του απορρήτου, καθώς και οι αρχές που είχαν υποβάλει το σχετικό αίτημα (άρθρο 7 του Ν. 3674/2008, ΦΕΚ 136/Α/10.07.2008).

Ποιες είναι οι βασικές υποχρεώσεις των παρόχων ηλεκτρονικών επικοινωνιών αναφορικά με την Πολιτική Ασφάλειας;

O ισχύον Κανονισμός για τη Διασφάλιση του Απορρήτου των Επικοινωνιών που έχει εκδώσει η ΑΔΑΕ (Απόφαση ΑΔΑΕ 304/2025, ΦΕΚ 4268/B/07.08.2025) θεσπίζει τις υποχρεώσεις των παρόχων για τη διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών και την κατάλληλη διαχείριση του κινδύνου όσον αφορά στην ασφάλεια των δικτύων και υπηρεσιών, καθώς και τη διαδικασία ελέγχου των παρόχων από την ΑΔΑΕ, ως προς την τήρηση των υποχρεώσεων αυτών.

  • Σύμφωνα με το άρθρο 12 του Κανονισμού, οι πάροχοι που ασκούν εν τοις πράγμασι τις δραστηριότητες για τις οποίες έχουν υποβάλει Δήλωση Καταχώρησης στην ΕΕΤΤ οφείλουν να συντάξουν στην ελληνική γλώσσα και να υλοποιήσουν την Πολιτική Ασφάλειας Δικτύων και Υπηρεσιών, το περιεχόμενο της οποίας είναι σύμφωνο με τις διατάξεις του Κανονισμού. Ειδικότερα, οι πάροχοι που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Ν. 3674/2008, όπως ισχύει, υποχρεούνται να υποβάλουν στην ΑΔΑΕ προς έγκριση Πολιτική Ασφάλειας Δικτύων και Υπηρεσιών, στην ελληνική γλώσσα, καθώς και κάθε αναθεώρηση αυτής, όποτε αυτή λαμβάνει χώρα.
  • Οι πάροχοι διατηρούν και εφαρμόζουν Διαδικασία Αποτίμησης Κινδύνου (Risk Assessment) σχετικά με την ασφάλεια δικτύων και υπηρεσιών, βασισμένη σε μεθοδολογία που λαμβάνει υπόψη διεθνείς πρακτικές. Η Αποτίμηση Κινδύνου πραγματοποιείται πριν τη σύνταξη της Πολιτικής Ασφάλειας Δικτύων και Υπηρεσιών και κατ’ ελάχιστον κάθε δύο έτη ή μετά από την εκδήλωση σημαντικού περιστατικού ασφαλείας (παρ. 3.2 του Άρθρου 3).
  • Επιπλέον, οι πάροχοι οφείλουν να ορίζουν συγκεκριμένο εργαζόμενό τους, ως Υπεύθυνο Ασφάλειας Δικτύων και Υπηρεσιών, επιφορτισμένο με την ευθύνη ελέγχου της υλοποίησης των μέτρων και των απαιτήσεων που ορίζονται στην Πολιτική Ασφάλειας Δικτύων και Υπηρεσιών. Αυτοί που λειτουργούν υπό καθεστώς γενικής άδειας κοινοποιούν στην ΑΔΑΕ τα στοιχεία του εκάστοτε Υπευθύνου Ασφάλειας Δικτύων και Υπηρεσιών, ιδιαιτέρως δε κατά την υποβολή της ενημέρωσης , καθώς και σε κάθε μεταβολή αυτού (παρ. 3.3 του Άρθρου 3).
  • Οι πάροχοι διατηρούν και εφαρμόζουν Διαδικασία Διαχείρισης Περιστατικών Ασφάλειας και κοινοποιούν τα περιστατικά ασφάλειας που σχετίζονται με πιθανή παραβίαση του απορρήτου ηλεκτρονικών επικοινωνιών στην ΑΔΑΕ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό (παρ. 7.2 του Άρθρου 7).
  • Η ΑΔΑΕ διενεργεί τακτικούς ελέγχους περιοδικά στους παρόχους, προκειμένου να διαπιστώσει τη συμμόρφωση της Πολιτικής Ασφάλειας Δικτύων και Υπηρεσιών τους με τον Κανονισμό για τη διασφάλιση του απορρήτου. Επίσης, η ΑΔΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, διενεργεί έκτακτους ελέγχους στους παρόχους, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας ή περιστατικού ασφαλείας (Άρθρο 10).

Ποιο είναι το νομικό πλαίσιο της άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών;

  • Σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ.1 περ. στ’ του Ν. 3115/2003 (ΦΕΚ 47/A/27.02.2003), όπως ισχύει, η  ΑΔΑΕ είναι η αρμόδια αρχή για τον έλεγχο της τήρησης των όρων και της διαδικασίας άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, χωρίς να εξετάζει την κρίση των αρμόδιων δικαστικών αρχών.
  • Ο Ν. 5002/2022 (ΦΕΚ 228/Α/09-12-2022)«Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών» ορίζει περιοριστικά τις προϋποθέσεις άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών.
  • Με το Π.Δ. 47/2005 (ΦΕΚ 64/Α/10.03.2005) «Διαδικασίες καθώς και τεχνικές και οργανωτικές εγγυήσεις για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών και για τη διασφάλισή του», ορίζονται λεπτομερώς οι ειδικότερες τεχνικές και οργανωτικές εγγυήσεις για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών.
  • Ρυθμίσεις σχετικές με την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών  περιέχονται και στον Ν. 3917/2011 (ΦΕΚ 22/Α/21.02.2011) «Διατήρηση δεδομένων που παράγονται ή υποβάλλονται σε επεξεργασία σε συνάρτηση με την παροχή διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή δημόσιων δικτύων επικοινωνιών, χρήση συστημάτων επιτήρησης με τη λήψη ή καταγραφή ήχου ή εικόνας σε δημόσιους χώρους και συναφείς διατάξεις».
  • Επιπρόσθετα, η ΑΔΑΕ έχει εκδώσει τις Αποφάσεις υπ’ αριθμ. 52/2009 και 53/2009 «Σύσταση για τη Διασφάλιση του Απορρήτου των Επικοινωνιών από τους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών κατά τη Λειτουργία του Συστήματος Άρσης Απορρήτου σε πραγματικό χρόνο», «Σύσταση για τη Διασφάλιση του Απορρήτου των Επικοινωνιών από τις Αρμόδιες Αρχές κατά τη Λειτουργία του Συστήματος Άρσης Απορρήτου σε πραγματικό χρόνο». Σκοπός των Συστάσεων είναι η καταγραφή των μέτρων που συνιστάται να εφαρμόζουν οι πάροχοι υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών και οι αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση του απορρήτου κατά τη λειτουργία, διαχείριση και χρήση του συστήματος άρσης απορρήτου των επικοινωνιών σε πραγματικό χρόνο.

 

ΑΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΥΘΥΝΗΣ
Οι ανωτέρω πληροφορίες έχουν συλλεγεί ενδεικτικά με σκοπό την ενημέρωση του επισκέπτη/χρήστη του ιστοτόπου και την κατανόηση βασικών εννοιών που συνδέονται με το απόρρητο των επικοινωνιών. Από το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο μπορεί να προκύπτουν και περαιτέρω υποχρεώσεις, οι οποίες δεν αναφέρονται στον παρόντα ιστότοπο.

Ως εκ τούτου, το κείμενο αυτό δεν δεσμεύει την ΑΔΑΕ, η οποία δύναται, βάσει των δεδομένων της διεθνούς πρακτικής και στα πλαίσια του εκάστοτε ισχύοντος κοινοτικού και εθνικού νομικού πλαισίου, να υιοθετήσει διαφορετική ερμηνεία / στάση επί των επιμέρους εννοιών / ζητημάτων που άπτονται του απορρήτου των επικοινωνιών.