Accessibility Tools

Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Συχνές Ερωτήσεις από παρόχους Ταχυδρομικών Επικοινωνιών

Συχνές Ερωτήσεις από Παρόχους Ταχυδρομικών Επικοινωνιών

Πριν υποβάλλετε κάποιο ερώτημα μπορείτε να ελέγξετε την παρακάτω λίστα με κάποιες ενδεικτικές συχνές ερωτήσεις. Ίσως το ερώτημά σας να έχει ήδη απαντηθεί.


Εδώ μπορείτε να βρείτε απαντήσεις σε ερωτήσεις που αφορούν στους Παρόχους Ταχυδρομικών Υπηρεσιών.

Ποιες είναι οι βασικές υποχρεώσεις των Παρόχων Ταχυδρομικών Υπηρεσιών αναφορικά με τις Πολιτικές Ασφάλειας;

O Kανονισμός για τη Διασφάλιση του Απορρήτου των Ταχυδρομικών Υπηρεσιών που έχει εκδώσει η ΑΔΑΕ (ΦΕΚ 384/Β/24-3-2005) θεσπίζει τις υποχρεώσεις των ταχυδρομικών επιχειρήσεων σχετικά με το απόρρητο των ταχυδρομικών υπηρεσιών, καθώς και τη διαδικασία ελέγχου των επιχειρήσεων από την ΑΔΑΕ, ως προς την τήρηση των υποχρεώσεων αυτών. 

Σύμφωνα με τον Κανονισμό, κάθε ταχυδρομική επιχείρηση οφείλει να ανακοινώσει στην ΑΔΑΕ τον υπεύθυνο ασφαλείας, καθώς και το τηλέφωνο επικοινωνίας του. Επιπλέον,  κάθε ταχυδρομική επιχείρηση οφείλει να ανακοινώσει στην ΑΔΑΕ  το όνομα του εξουσιοδοτημένου προσώπου σύμφωνα με το άρθρο 7 του Προεδρικού Διατάγματος 47/2005, αναφορικά με τη διαδικασία της άρσης του απορρήτου.

Ο Κανονισμός επίσης προβλέπει ότι, κάθε ταχυδρομική επιχείρηση [1] που διακινεί ταχυδρομικά αντικείμενα [2] οφείλει να  διαθέτει και να εφαρμόζει Πολιτική Διασφάλισης του Απορρήτου των Ταχυδρομικών Υπηρεσιών (ΠΔΑΤΥ), η οποία υποβάλλεται στην ΑΔΑΕ. Στη συνέχεια, η Αρχή εγκρίνει την ΠΔΑΤΥ, αφού εξετάσει την εναρμόνισή της με τον Κανονισμό και την επάρκειά της.

Η ΠΔΑΤΥ, η οποία περιγράφει τα εξειδικευμένα μέτρα που λαμβάνει κάθε ταχυδρομική επιχείρηση για τη διασφάλιση του απορρήτου των υπηρεσιών της, πρέπει να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο τα ακόλουθα:

1. Τις λεπτομερείς διαδικασίες από την περισυλλογή μέχρι και την επίδοση του ταχυδρομικού αντικειμένου και τα μέτρα που λαμβάνονται από την επιχείρηση, κατά τη διάρκεια των διαδικασιών αυτών, ώστε να προστατεύεται το απόρρητο της επικοινωνίας, όπως απαιτεί το άρθρο  19 του Συντάγματος και όπως προβλέπεται στο άρθρο 6 του Κανονισμού της ΑΔΑΕ.

2. Τη λεπτομερή περιγραφή των ευάλωτων σημείων και τα αποτρεπτικά μέτρα που λαμβάνονται στα σημεία αυτά, ώστε να προστατεύεται αποτελεσματικά το απόρρητο της επικοινωνίας (άρθρο 6 του Κανονισμού της ΑΔΑΕ). 

3. Όλους τους κανονισμούς που εφαρμόζει η ταχυδρομική επιχείρηση και το προσωπικό της, ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στις επιταγές του άρθρου 7 του Κανονισμού της ΑΔΑΕ σχετικά με τη διασφάλιση της εχεμύθειας.

4. Σαφή περιγραφή της διαδικασίας της άρσης του απορρήτου που λαμβάνει χώρα στην ταχυδρομική επιχείρηση, όταν αυτό ζητηθεί από τις αρμόδιες δικαστικές αρχές, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 5002/2022 και Προεδρικό Διάταγμα 47/2005, άρθρα 7 και 8).

Ας σημειωθεί ότι η Πολιτική Διασφάλισης του Απορρήτου των Ταχυδρομικών Υπηρεσιών που υποβάλλεται στην ΑΔΑΕ στοχεύει στην προστασία του απορρήτου των ταχυδρομικών επικοινωνιών και δεν πρέπει να συγχέεται με το Χάρτη Υποχρεώσεων Καταναλωτή (κοινώς ΧΥΚ) που καταθέτει κάθε ταχυδρομική επιχείρηση στην ΕΕΤΤ [3].

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με την ΑΔΑΕ (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.). 

[1]. Ταχυδρομική επιχείρηση: Κάθε επιχείρηση που παρέχει ταχυδρομικές υπηρεσίες
[2]. Ταχυδρομικό αντικείμενο: Αντικείμενο με συγκεκριμένο παραλήπτη, αποστελλόμενο υπό την τελική του μορφή, στην οποία το αναλαμβάνει ο φορέας παροχής της καθολικής υπηρεσίας. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν - πέραν των αντικειμένων αλληλογραφίας - βιβλία, κατάλογοι, εφημερίδες, περιοδικά, ταχυδρομικά δέματα μέχρι  που περιέχουν εμπορεύματα - με ή χωρίς εμπορική αξία - καθώς και τα κείμενα που έχουν διαβιβασθεί μέσω της διαδικασίας του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τη στιγμή που, υπό την τελική τους μορφή, εγκλείονται σε φάκελο προς επίδοση.

[3]. ΕΕΤΤ: Κανονισμός Γενικών Αδειών Παροχής Ταχυδρομικών Υπηρεσιών, Άρθρο 5.

Ποιο είναι το νομικό πλαίσιο της άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών;

Σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ.1 περ. στ’ του Ν.3115/2003, όπως ισχύει, η  ΑΔΑΕ είναι η αρμόδια αρχή για τον έλεγχο της τήρησης των όρων και της διαδικασίας άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, χωρίς να εξετάζει την κρίση των αρμόδιων δικαστικών αρχών.

   Ο Νόμος 5002/2022 «Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών», που εκδόθηκε κατόπιν της επιταγής του άρθρου 19 του Συντάγματος, ορίζει περιοριστικά τις προϋποθέσεις άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών. Με το Π.Δ.47/2005 «Διαδικασίες καθώς και τεχνικές και οργανωτικές εγγυήσεις για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών και για τη διασφάλισή του» (ΦΕΚ Α’ 64), ορίζονται λεπτομερώς οι ειδικότερες τεχνικές και οργανωτικές εγγυήσεις για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών.

    Ρυθμίσεις σχετικές με την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών  περιέχονται και στο Ν.3917/2011 «Διατήρηση δεδομένων που παράγονται ή υποβάλλονται σε επεξεργασία σε συνάρτηση με την παροχή διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή δημόσιων δικτύων επικοινωνιών, χρήση συστημάτων επιτήρησης με τη λήψη ή καταγραφή ήχου ή εικόνας σε δημόσιους χώρους και συναφείς διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 22).

     Η ΑΔΑΕ έχει εκδώσει την Απόφαση υπ’ αριθμ. 52/2009 «Σύσταση για τη Διασφάλιση του Απορρήτου των Επικοινωνιών από τους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών κατά τη Λειτουργία του Συστήματος Άρσης Απορρήτου σε πραγματικό χρόνο», καθώς και την Απόφαση υπ’ αριθμ. 53/2009 «Σύσταση για τη Διασφάλιση του Απορρήτου των Επικοινωνιών από τις Αρμόδιες Αρχές κατά τη Λειτουργία του Συστήματος Άρσης Απορρήτου σε πραγματικό χρόνο». Σκοπός των Συστάσεων είναι η καταγραφή των μέτρων που συνιστάται να εφαρμόζουν οι πάροχοι υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών και οι αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση του απορρήτου κατά τη λειτουργία, διαχείριση και χρήση του συστήματος άρσης απορρήτου των επικοινωνιών σε πραγματικό χρόνο.

ΑΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΥΘΥΝΗΣ
Οι ανωτέρω πληροφορίες έχουν συλλεγεί ενδεικτικά με σκοπό την ενημέρωση του επισκέπτη/χρήστη της ΔΠ και την κατανόηση βασικών εννοιών που συνδέονται με το απόρρητο των επικοινωνιών. Από το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο μπορεί να προκύπτουν και περαιτέρω υποχρεώσεις, οι οποίες δεν αναφέρονται στην παρούσα ΔΠ.
Ως εκ τούτου, το κείμενο αυτό δεν δεσμεύει την ΑΔΑΕ, η οποία δύναται, βάσει των δεδομένων της διεθνούς πρακτικής και στα πλαίσια του εκάστοτε ισχύοντος κοινοτικού και εθνικού νομικού πλαισίου, να υιοθετήσει διαφορετική ερμηνεία / στάση επί των επιμέρους εννοιών / ζητημάτων που άπτονται του απορρήτου των επικοινωνιών.